Napísali o nás: Rýchlosť doručenia nesmie ísť na úkor bezpečnosti (retailmaagazin.sk)

Medzi profesie, pri ktorých sú nároky na ochranu a bezpečnosť nepochybne vyššie, patria kuriéri. Do ich dennej rutiny patrí: presun bez ohľadu na počasie či náročnosť cestnej premávky, manipulácia s tovarom, úzky kontakt so zákazníkmi.

V ostatnom pandemickom období nastal rapídny nárast dopytu po doručovateľských službách: portál Profesia v treťom štvrťroku minulého roka evidoval rekordných 347 pracovných ponúk pre kuriérov, pričom priemerne na jednu ponuku reagovalo 26 uchádzačov. „Vo foodpande si uvedomujeme, že bezpečnosť je pri práci kuriérov základ. Toho, kto s nami začne spolupracovať, vedieme k tomu, aby dodržiavaním nášho kódexu i všeobecne platných pravidiel chránil seba, ako aj ostatných účastníkov cestnej premávky, kde sa jeho práca koncentruje najviac,“ hovorí Petr Polišenský, Head of Operations, foodpanda SK.

Voľba spôsobu prepravy

foodpanda momentálne využíva služby približne 140 kuriérov vo vekovom rozpätí od 18 do 67 rokov. Prácu kuriéra preferujú muži – je ich 72 percent. Od študentov po dôchodcov. V poslednom období sa predovšetkým v Košiciach a Prešove výrazne navýšil počet kuriérov ukrajinskej národnosti, ktorým foodpanda tiež ponúka možnosť zamestnať sa. Kuriér vo foodpande má možnosť zvoliť si jemu vyhovujúci spôsob prepravy. Ak sa rozhodne pre automobil, môže si vybrať, či bude jazdiť na vlastnom vozidle, alebo v aute foodpandy. V druhom prípade určite stojí za zmienku, že všetky vozidlá foodpandy sú vybavené SOS tlačidlom, ktoré v prípade nehody privolá záchranné zložky na miesto kuriéra, rýchlejšie než akýkoľvek svedok havárie. Bonusom pri firemných autách foodpandy je aj ich ekologický rozmer – LPG pohon – ktorý výrazne znižuje množstvo emisií.

Každý kuriér je pri nástupe preškolený „kódexom dopravcu“, ktorého časť je venovaná dodržiavaniu dopravných predpisov. „Kuriér nesmie v rámci snahy o dodržiavanie čo najkratšieho času doručenia ohrozovať ďalších účastníkov cestnej premávky, prekračovať povolenú rýchlosť, či jazdiť bez zapnutého bezpečnostného pásu. Svoju jazdu musí tiež výhradne prispôsobiť aktuálnemu počasiu,“ dopĺňa P. Polišenský.

Kuriéri aj z pohľadu odborníkov

Aká by mala byť správna jazda, vysvetľuje Lucia Solomon, inštruktorka v škole bezpečnej jazdy„Kuriéri by mali pozorne sledovať premávku a to nielen priamo pred sebou, ale aj viac vpredu. Mali by myslieť na tzv. mŕtve uhly veľkých áut. Ak sa dá, mali by jazdiť tak, aby v spätnom zrkadle vždy videli oči vodiča. Jazdiť treba čitateľne a priamočiaro, aby jazda bola predvídateľná. Kuriéri na bicykli či motorke sú totiž oveľa zraniteľnejší, a preto musia byť opatrnejší. Nikdy by sa nemali spoliehať na to, že sú na hlavnej ceste. Musia byť schopní predvídať riziká, ktoré im od ostatných hrozia. Dôležité je aj to, aby dbali na svoju viditeľnosť a jazdili so správnym osvetlením, vrátane reflexných prvkov. A, samozrejme, mali by byť ohľaduplní a jazdiť tak, ako očakávajú aj od ostatných,“ vysvetľuje L. Solomon.

Dopravný analytik Jozef Drahovský považuje povolanie kuriéra za špecificky náročnejšie než iné povolania vodičov, u ktorých je znalosť a dodržiavanie dopravných predpisov nutnosťou. „Vozidlo kuriéra musí byť v perfektnom stave. Väčšina dopravných prostriedkov, ktoré kuriéri denne používajú, už po štyroch rokoch v kilometroch a počte štartov odjazdí celú svoju životnosť,“ tvrdí J. Drahovský.

„Okrem iného sú na kuriéra kladené požiadavky doručenia zásielky na všetky adresy, aj na tie, ktoré navigácie nesprávne navigujú, alebo na tie, ktoré nemajú doriešené parkovanie pre služby,“ upozorňuje J. Drahovský. P. Polišenský dopĺňa, že aplikácia foodpanda kuriéra v danom momente automaticky naviguje najrýchlejšou cestou na miesto určenia, pričom kuriér si môže sám vybrať z rôznych platforiem, ktoré ho k zákazníkovi dovedú.

Bezpečnosť práce kuriéra má aj iný rozmer. „Ak sa v priebehu smeny kuriéra vyskytne viacero platieb v hotovosti, na kuriéra sú kladené nároky aj ako na doručovateľa finančných prostriedkov. Obozretnosť je preto nevyhnutná,“ dodáva J. Drahovský.

Ďalší príklad uvádza aj P. Polišenský: „Kuriéri by si mali osobitne dávať pozor na únavu. Realizujú viacero činností naraz, preto by mali realizovať aj prestávky. Zásadou je, aby na svoju smenu nastupovali oddýchnutí a počas nej si našli čas aj na jedlo a dostatok tekutín.“

Článok nájdete na: https://www.retailmagazin.sk/logistika/preprava/6229-rychlost-dorucenia-nesmie-ist-na-ukor-bezpecnosti